Vuosikatsaus 2017-2018

Hyvää Arvon päivää (3.7.)
Tuloskunnon salaisuus on levossa … niin myös lisäarvon!

Arvotiedon tilikausi päättyi 30.6. ja riippumatossa on hyvä summeerata mennyttä kautta.

Kuluneen talven ja kevään aikana julkista datakeskustelua hallitsi #GDPR, eli 25.5. uudistunut tietosuoja-asetus, joten aloitan tämänkin GDPR:llä.

Olen seurannut ja toteuttanut tietosuojatoiminnan compliance-työtä aktiivisesti vuodesta 2001 lähtien koska datojen analyyttisessa hallinnassa ja hyödyntämisessä proaktiivinen avoimuus on avainehto. Avoimuus toki edellyttää, että sisäisesti tiedetään, mitä tehdään – siksipä, kaikesta epäselvyydestä huolimatta, hässäkän positiivinen vaikutuksena data-, liiketoiminta- ja lakiosastojen asiantuntijat ovat vihdoin pakottautuneet saman pöydän ääreen. Kehitys kehittyy!
Kiinnostavan teeman takia Arvotiedon SoMe-seinät (FB, Twitter tai LinkedIn) olivatkin välillä pahasti tietosuoja-vinoutuneita 😉

Aktiivisen osallistumisen lisäksi, tietosuojauudistus näkyi myös Arvotiedon käytännössä:

  • yhteistyösopimuksiin tarkennettiin käsittelijä-roolia (vastuut & velvoitteet)
  • konkreettinen asiakasprojekti otsikolla “tietotilinpäätös”
  • artikkeli Trafin tietotilinpäätös-konseptista, jota olen fanittanut
    • valmista (isoa) juttua ei koskaan-toistaiseksi julkaistu, mutta mielenkiintoinen sukellus toimittajan työhön. Mediaverkostojen puuttuminen aiheutti sen, että en löytänyt julkaisijaa.

…mutta se GDPR:stä.

Asiakastyöt.

Asiakashankkeiden ja liikevaihdon mittareilla kulunut kausi oli samalla tasolla kahden edelliskauden kanssa. Aktiivisia asiakassuhteita oli 5-7 tunnetun suomalaisyhtiön kanssa – yhteistyön taso vaihtelee, mutta yhdenkään asiakkaan osuus ei ole 50% kokonaismyynnistä (pienyrittäjälle tärkeää).

Muutosta kuitenkin on tapahtunut sikäli, että asiakassuhteiden painopiste on siirtynyt B2C -toiminnasta B2B-palvelutarjoajien suuntaan. Ehkä tässä taustalla on tuo GDPR tai sitten kehitys on kehittynyt niin, että B2B-toimijat ovat nyt aktiivisemmin tulossa “data-analytiikasta lisäarvoa” – toimintaan. Niin tai näin, mutta itsellekin on ollut mielenkiintoista päivittää ValueManager -konseptin soveltamista MA-viestinnästä KAM-toiminnan ohjaamiseen.

Kuluneen vuoden erityispiirre on ollut, että pitkästä aikaa pääsin myös tekemään miltei oikeaa tilastoanalytiikkaa seuraavien otsikoiden parissa:

  • NextBestOffer (for x-sell ja up-sell)
  • Segmentoinnin estiomointi (20% asiakaskannan perusteella lopuille 80%)
  • Asiakaskohtaisen potentiaalin määritys

Analytiikkatyön aktivoitumisen innoittamana paketoinkin vanhaa perusosaamistani uudeksi tarjoamaksi otsikolla “POP-UP Analytics“. Tarvittaessa kerron mielelläni tarkemmin mikä ero on “analytiikasta lisäarvoa” -tekemisellä ja “pelkällä data-analytikalla”. Tarkennan myös mielelläni mitä tarkoitan termillä “miltei oikeaa tilastoanalytiikkaa” (blogi teemasta on takaraivossa, mutta jäänyt tulostamatta).

Konkreettisen data-analytiikan konseptikehityksen lisäksi kuluneen vuoden aikana sain olla avainroolissa työstämässä tietostrategiatyötä otsikoilla “tietotilinpäätös” sekä “analytiikan roadmap”.

Kaiken kaikkiaan varsin monimuotoista tekemistä viime talvena.
Kiitos asiakkaille luottamuksesta!

Asiakastöiden lisäksi seminaareja ja sponsoriyhteistyötä:

Ajan hermolla pysyminen on tärkeää ja perinteiseen tapaan Arvotieto oli mukana useissa seminaaritapahtumissa. Kärkitapahtumana syksyn Nordic Business Forum. NBF oli sikäli hieno tapahtuma, että tulevan syksyn tilaisuuteen hankin paalupaikkoihin oikeuttavat liput (onhan teema (AI) mielenkiintoinen ja mukana myös Obama).
Sarjassamme “yrittäjä saa tehdä mitä huvittaa”, uutena toimintana oli urheilusponsorointi pöytätenniksen mestaruussarjassa Oulun ja Kokkolan yhteisjoukkueen OPT-Vana pääsponsorina. Oli erinomaisen mukava tapa palata lajin pariin ja sponsorointityö pöytätenniksen parissa jatkuukin, mutta enemmän nuorisomaajoukkueen pelaajiin kohdentuen.

 

Tulevalle tilikaudelle  perustoiminnassa ei ole odotettavissa merkittäviä muutoksia. Näkymät kuitenkin ovat erityisen aktiiviset sillä (normaalista poiketen) peräti neljän asiakkaan kanssa on sovittuja työpalavereita heti elokuulle [freelancerina olen tottunut hieman pidemään kesälomaan 😉 ]

Joka vuosi perustyön lisäksi on ollut “jotain uutta“:

=> kyllä tulevalle kaudelle jotain keksitään. Ehkä se on uudenlaisten yhteistömallien löytäminen asiakkaiden tai kumppaneiden kanssa kanssa ja/tai jotain avoimiin datoihin ja visuaaliseen esittämseen liittyvää (taide)juttua … ideoita on 😉

Asiakasprojektit ovat aina prioriteetissa, mutta
kyllä tulevalle kaudelle jotain uutta hauskaa keksitään.
Stay tuned!

Mutta.
Vietetään tässä välissä siis rentouttava kesä sillä vanhan viisauden mukaan: “lisäarvo luodaan levossa!”.

Erinomaista kesää 2018 kaikille!

Marko Kivelä
Arvotieto Oy

Taas uusi tilikausi (5.) paketissa

ps. Aikaisemmat vuosikatsaukset löytyvät:

Tilikausi 2015-2016

Tilikausi 2016-2017

 

Top