Kuluneen alkutalven aikana tein kavereille pari pientä data-analytiikkaharjoitusta.
Tai oikeastaan, ei ne mitään harjoituksia olleet vaan ihan oikeaa datan jalostamista – aitoon tarpeeseen.
Pienen laskunkin lähetin.

”Tässä olisi data, tällaista pitäisi tehdä. Kiitos.”
”Kiitos. Teen erittäin mielelläni. Palataan viimeistään ylihuomenna.”

[kaverit tietävät, että kun saan datahaasteen, en mene nukkumaan ennen kuin asia on ratkaistu]

”POP-UP Analytics” tarkoittaa ”one-data ja one-shot” -analytiikkaa, jossa data ja kysymyksenasettelu on vähintään melko selkeää. Joku voisi sanoa, että ”Quick & Cheap”.
Ei siis useiden datojen integrointia, ei analytiikan iteratiivista hieromista, ei data-arkkitehtuurin systematisointia (automatisointia) eikä datan toiminnallistamisen tai johtamismallin virittämistä.

Selkeää siis. Miksei tällainen ole ollut Arvotiedon tarjoamassa aikaisemmin?
Hyvä kysymys ja pohdin tätä.

Olen toiminut data-analytiikan käytännön ammattilaisena vuodesta 1991 lähtien ja tehnyt satoja analytiikkatöitä (erillisinä töinä tai osana laajempaa kokonaisuutta) kymmenille organisaatioille Suomessa. Lisäksi kahvipöytäkeskusteluissa voin kertoa siviilipuolen harrastemaisista datapyörittelyistä. Datataiteilu ja ”ilmiöiden kuvaaminen numeerisin menetelmin”, kuten tilasto-opintoja mummolleni kuvasin, on siis aina ollut minulle harrastus, josta tuli ammatti.

 

Miksi siis (Pop-up) analytiikka ei ole ollut Arvotiedon tarjoamassa aiemmin
ja miksi nyt?

Tähän on muutamia syitä:

  1. Vuonna 2012 en halunnut sekoittaa Arvotietoa muihin data-analytiikkayrityksiin koska halusin välttää ajautumista IT-osastojen kylkeen. Nyt viisi (5) vuotta myöhemmin olen työskennellyt useiden yritysten markkinointiosastojen kanssa, joten minun ei tarvitse enää niin varoa tätä ”IT-luiskaa”. Olen onnistunut löytämään paikkaa IT/DATA:n ja liiketoiminnan sillanrakentajana.
  2. Oma asiantuntemus ei ole syventynyt analytiikkaan,  siten, kuten sen tilastotieteilijänä todellisen mallinnusanalytiikan ymmärrän. Tällaiseen työhön tunnen lähipiiristänikin parempia henkilöitä. Arvotiedon ydinjuttu on ”datasta lisäarvoa” -kehitystyössä sisältäen luovan informaatiotyön, informaatio-arkkitehtuuriin, johtamis- ja toimintamallien kehittämisen sekä jopa tietosuojatyön. Tämä perusjako pätee edelleen.
    On hyvä tunnistaa, milloin datajalostus tai -analytiikka ei tarvitse raskasta ”tilastoanalytiikkaa”. Yksinkertaisesta ei kannata tehdä monimutkaista.
  3. Data-analytiikan kulttuuri ei aikaisemmin ollut niin selkeä kuten se nykyään on. Markkinointiosastoilla on vahvempi omistajuus dataan ja siten erityyppisten piendatatarpeiden määrä on kasvanut. Esimerkiksi NPS-mittaus on yksinkertainen data ja palvelutarjoaja tarjoaa perusraportin. Mutta jos NPS-datalle halutaan tehdä jotain vähän erikoista – saattaa resurssista olla pulaa ja hintalapusta tulla turhan suuri. Kokenut freelancer saattaa olla hyvä lisäresurssi tällaisiin tilanteisiin.
  4. ARVOTIETOA QUICK & CHEAP.
    Think Big- start small …and have fun!

+Bonus: Parhaita työhetkiä ovat uuden aloitukset.
Tällä tavalla näitä uusia pikkuhaasteita saa enemmän 😉

Tällaisten muutosten kautta siis pienimuotoista data-analytiikkaa Arvotiedon kautta.
Palveluna.
Tutustu palvelumalliin ja esimerkkeihin.

Älä epäröi ottaa yhteyttä, jos sinulla on nurkissa tekemätön data
ja tunnistat mahdollisuuden testata yhteistyötä.

Marko Kivelä
Arvotieto Oy
p. 040 756 9541

 

Top