Tilikausi 2016-2017 paketissa.

Taas yksi tilikausi paketoitu.
Lokakuun alussa tulee kuluneeksi viisi (5) vuotta yksinyrittäjyyttä Arvotieto Oy:n kautta. Uskomatonta, mutta tämä on nyt toiseksi pisin työura yli 20 vuotta kestäneellä asiantuntija-taipaleellani.

Mennyt tilikausi ei €-mittareilla päässyt edellisvuoden ennätykselliselle tasolle. Yksinyrittäjän vuodet eivät ole veljiä keskenään ja merkittävän asiakassuhteen (hallittu) loppuminen ei korvaantunut vaikka yksi uusi asiakkuus talvella alkoikin. Positiivista on, että laskutettavaa yhteistyötä Arvotieto teki taas 4-5 organisaation kanssa ja yhdenkään osuus ei ole yli 50% kokonaismyynnistä.

…tämän sinun kanssa tehdyn harjoituksen avulla saimme hankkeemme aikataulua puoli vuotta kiinni…

Olen aina ollut ehkä hieman huono vastaanottamaan (positiivistakin) palautetta – eikä sitä yleensä härmäläisessä kulttuurissa viljelläkään. Siksi tämä, asiakkaan sivulauseena sanottu, on syytä ylöskirjata: ”…tämän sinun kanssa tehdyn harjoituksen avulla saimme hankkeemme aikataulua puoli vuotta kiinni…”.
Keskustelua tietysti jatkettiin kohti seuraavia haasteita ja mahdollisuuksia 😉

 

Vaikka talvi ei ollut ”työntäytteinen”, tekemisestä ei silti ollut pulaa.
Talven aikana Arvotieto loi uutta tarjoamaa tutustumalla avointen datojen analyyttisen haltuunnoton, jalostamisen ja toiminnallistamisen saralla. Uusi tarjoama konkretisoitui perustettujen aputoiminimien sekä konkreettisten data-harjoitusten myötä. Kirjoitin tästä uuden opiskelusta kiroituksenkin otsikolla ”UUTTA ja HAUSKAA. Ei oppi ojaan kaada, eikä tieto tieltä työnnä”.

Toinen merkittävä tarjoamapaketointi liittyi tietosuojatoiminnan osaamisen & kokemuksen kuvaamiseen. Teema on kuumentunut EU-tasoisen GDPR-uudistuksen myötä. Suomen henkilötietolaki on ollut voimassa jo 20 vuotta ja Arvotiedossa (Markolla) onkin kokemusta systemaattisen tietosuojatoiminnan rakentamisesta.

Keväällä osallistuin Lontoossa erinomaiseen seminaariin, jonka pääteemana oli jakaa ajatuksia ja kokemuksia Chief Analytic Officer -roolin (CAO) toiminnasta. Olen parinkymmenen vuoden ajan kierrellyt data-analytiikkan ja liiketoiminnan kehittämisen seminaareja, mutta nyt vihdoin oli seminaari, jossa ei keskusteltu taktisen tason tekemisestä tai ”data on uusi öljy” -abstraktisuutta. Nyt paikalla oli käytännönkokenutta porukkaa teemalle ”datasta strategista lisäarvoa”. Kirjoitinkin matkasta otsikolla ”Analytiikkakoodarit ovat kasvaneet aikuisiksi”.

Arvotiedon ydinosaamista edelleen on ”asiakasdatasta lisäarvoa” -konsultointi, jonka ytimessä on ValueManager(R) -konsepti. Konseptia onkin toteutettu jo yli kymmenen organisaation kanssa – uusin projekti käynnistyi viime viikolla, elokuun lopulla. Uuden datan mahdollisuudet ovat aina yhtä kiehtovia!
Lisäksi näkyvissä on pari uutta laajennusta perustoimintaan – näistä kuitenkin lisää vasta sitten, kun ne ovat toteutuneet.

Näillä askelmerkeillä uuteen, mielenkiintoisaan, kauteen.

Erinomaista loppuvuotta – ollaan yhteyksissä!

Marko Kivelä
Arvotieto Oy

Top