Johdanto Avoimen datan palveluiden taustaan ja rakenteeseen täällä.
Tässä esimerkki MARKKINAKARTTA SUOMI.
Informaation visuaalinen esittäminen MS Power BI:n kautta. Staattinen kuva ei anna oikeutta datan monimuotoisen esittämisen, ”pyörittelyn”, mahdollisuuksille.
Peruskysymykset, joihin vastaa:
Väestö ja ostovoima alueittain ja aluetyypeittäin (piiraskuvio). Lisäksi alueiden erityispiirteiden kuvaaminen (pylväsdiagrammit). Lisää markkinakartan soveltamismahdollisuuksista ja esittämisestä kartalla esimerkeissä 3 ja 4.
Visuaalinen esitys on loppusilaus ja lopulta tärkeä.
Datan valmistelu on ”homman ydin”.
Lähdedatana useita avoimen datan tietolähteitä – tässä esimerkissä pääasiassa Tilastokeskuksen PAAVO -data. Tavoitteena on kerätä, organisoida ja jalostaa data(t) siten, että sen avulla voidaan
- kuvata Suomen kuluttajamarkkina kiinnostavalla tavalla (alueiden erityispiirteet ja potentiaali) sekä
- tarjota markkinainformaatio yhdistettäväksi muihin datoihin, lisäpalveluiden luomiseksi.
MARKKINAKARTTA SUOMI on käytännössä ”yksi rivi per postinumeroalue” ja kokoelma relevantteja parametreja (yli 150kpl) kuvaamaan aluetta. Parametreja voidaan räätälöidä tarpeeseen sopivaksi.
- Tarkastelutasot: Postinumeroalue – kunta – seutukunta – Markkina-alue – Suomi
- Kymmeniä parametreja, jotka kuvaavat alueen väestön demografiaa, sosioekonomista statusta, perhetyyppejä, rakennuskantaa,….
- Tässä datassa mukana yksi parametri (ALUETYYPPI_1), jossa postinumeroalueet tyypitetty ”tietyllä logiikalla”, jota voidaan muuttaa sopivammaksi.
Datatyö on tehty siten, että parametreja voidaan räätälöidä kuhunkin liiketoimintatarpeeseen relevantiksi. Data on myös yhdistettävissä muihin datoihin, esimerkiksi asiakasorganisaation datoihin
=> monimuotoisia mahdollisuuksia, joista esimerkkejä myöhemmin.
Linkkejä palveluesimerkkeihin täällä.
Ota yhteyttä, niin keskustellaan markkinainformaatiotiedon hyödyntämisen mahdollisuuksista liiketoiminnassanne.
ps. 22.1.2017 Iltalehdessä hieno artikkeli kuntien ryhmittelystä. Tätä lisää tarkemmalla datalla.