Markkinointi & Mainonta (M&M), eli tuttavallisemmin ”Mömmö” lakkaa ilmestymästä.
On siis sopiva tilaisuus katsoa taaksepäin.
Kosketuspintani markkinoinnin ihmeelliseen maailmaan alkoi Soneralla vuonna 2002 kun minut poimittiin IT-/data-osastolta kuluttajaliiketoiminnan markkinointiosaston kehityspäälliköksi. Tuolloin olin päälle kolmekymppinen datajalostuksen nälkäinen, mutta jo melko kokenut, tekijä…
mutta markkinoinnista en ymmärtänyt mitään.
kulttuurieroon sopeutumisessa kahvitilan M&M oli mitä mainioin opas bullshit-bingosta tuttuihin termeihin sekä ”kuka kukin on” -listoihin
Tässä kulttuurimuutokseen sopeutumisessa kahvitilan M&M oli mitä mainioin opas bullshit-bingosta tuttuihin termeihin sekä ”kuka kukin on” -listoihin (jopa palkkalistoihin!?). Pari vuotta siinä meni kun harmaat IT-seminaarit vaihtuivat markkinointialan hauskempiin tapahtumiin ja aloin ymmärtämään, että markkinointi on muutakin kuin julisteiden suunnittelua. Opin myös arvostamaan ”PowerPoint -konsultteja” jopa siinä määrin, että Soneralta menin töihin tällaiseen
Lopultahan datatarinoinnissa on pitkälti kyse vision, brändiarvojen, strategian, asiakasymmärryksen ja digitaalisen asiakaskokemuksen konkretisoimisesta datan kautta.
Parhaissakaan yliopistoissa ei opeteta markkinoinnin ja datataiteen käytännön yhteyttä, joten verkostoja avaavalle juorumedialle ja opettavaiselle bullshit-bingon pelaamiselle on tarvetta jatkossakin.
Kiitos Mömmölle tästä opastuksesta!
ps. liitän tähän postaukseen linkin Ami Hasanin kirjoitukseen (oletettavasti viimeisessä M&M:ssa).
Teksti alkaa lausella ”Mainosala on ollut murroksessa tai kriisissä ainakin 90-luvun alusta lähtien”ja päättyy kappaleeseen, jossa esiintyvät termit: ydinosaaminen, brändi, tarinankerronta, asiakaskokemus, touch point, kilpailuetu, johtaminen, mainostoimisto, strateginen kumppani ja positio.
Bingo!
[Kansikuva by Print&Media 28.9.2020]