Arvotieto Oy siirtyy työpöydältä pöytälaatikkoon.
Vajaan 7 vuoden freelancer -uran jälkeen allekirjoittanut palaa takaisin palkkahommiin, OP Ryhmään.
Valtavan mielenkiintoinen ja opettavainen vaihe jää nyt taakse.
Tarinaa riittäisi vaikka kuinka, mutta kokoan ajatuksia kiitosten kautta.
Kiitos kaikille Arvotietoon luottaneille asiakkaille sekä ihmisille, jotka ovat suositelleet Arvotietoa. Kiitos luottamuksesta!
Kiitos myös kaikille ”työkavereille”, joiden kanssa olen saanut työskennellä.
Pikavilkaisu omaan CRM-järjestelmääni muistuttaa n. 130 organisaatiosta, joille olen lähettänyt Arvotiedon esittäytymiskirjeen – tyypillisesti lähetin tällaisen esittäytymisviestin jonkinasteisen kontaktin pohjilta. 68 organisaation kanssa järjestyi vähintään esittäytymistapaaminen ja laskutettavaa yhteistyötä sain kunnian tehdä 18 organisaation kanssa. Myyntiputken avainluvut kertovat yrittäjän mielenkiintoisasta arjesta, mutta myös Arvotiedon tarjoaman tietynlaisesta haasteellisuudesta: liiketoimintakonsultaation ja analyyttisen datakonkretian hybridi on hankala kokonaisuus paketoida. Toisaalta asiakaslistan (upeat) nimet kertovat, että haasteellisen kokonaisuuden rakentamisessa freelancerin luoville ajatuksille ja kokeneille käsille on tilaa/roolia myös ns. ”suurissa taloissa”, jotka tyypillisemmin käyttävät suuria konsulttitaloja. Hyvä näin.
Kiitos kaikille Arvotietoon luottaneille ihmisille, jotka ovat suositelleet Arvotietoa tai ostaneet Arvotiedon asiantuntemusta.
Freelancerin hommassa asiantuntemus ja verkostot on kaiken perusta ja toiset freelancerit ovat äärettömän tärkeää vertaisverkostoa. Erityiskiitos Jussi Varjukselle (Varjus Consulting, analytiikan asiantuntija) ja Markus Salmiselle (Lex-Dialog, tietosuoja-asiantuntija), jotka olivat aina tarvittaessa valmiitta sparraamaan ja ihan konkreettisesti auttamaankin. Jussin ja Markuksen kanssa yhteinen historia ulottuu toki viime vuosituhannelle ja heidän kanssaan työskentelisin milloin tahansa. Suosittelen!
Kiitos myös Arvotieto Oy hallituksen jäsenille, eli Marjo Kivelälle (epävarmuuden aikoina on ”ihan hyvä”, että vaimo tajuaa data-analytiikan erityishaasteista) sekä Juha Kokolle (ydinsubstanssin ulkopuolinen, juristitaustainen, kokenut johtaja ja siten hyvä ”virallinen valvoja” villeimmille ideoinneille).
No, miksi sitten jätän näin hienon & hauskan jutun?
Pääasia on Osuuspankki työhaasteena (talo & tehtävä). OP:n ikiasiakkaana olen aina nähnyt asiakas- ja dataintensiivisen OP-ryhmän erityisen kiinnostavana työpaikkana, jonka analytiikan ja BI-toiminnan kyvykkyyksiä pääsen nyt asiakas- ja liiketoimintalähtöisesti kehittämään. Tämähän on ollut oman tekemiseni ytimessä jo ennen Arvotieto -aikaa (Veikkauksella 2005-2011 ja sitä ennen Soneralla). Osana suurta organisaatiota on mahdollisuus tehdä isoa muutosta sekä oppia uutta.
Taloudellinen varmuus on hyvä lisäperuste. Yrittäjälle taloudellinen epävarmuus tietysti on ”normitilanne”, sillä vuodet vaihtelevat eikä turvaverkkoja ole. Toimintaa on jatkuvasti pystyttävä virittämään vallitsevaan tilanteeseen sopivaksi. Itselläkin oli Arvotiedon varalle pari uudistusajatusta, jotka nyt menevät tuonne pöytälaatikkoon hautumaan.
Muistetaan toki, että nämä eivät ole Arvotiedon hautajaiset.
Homma hommana ja nyt lähivuodet siis uusissa hommissa 😉
Vaihtelu virkistää ja maanantain 18.2. aloitan uudessa tehtävässä kaikella intohimolla ja nöyryydellä.
jatketaan & palataan,
Marko Kivelä